Børnepasser kursus (efterår 2024)

Personlig Udvikling

Kunne du tænke dig et fritidsjob som børnepasser og tjene dine egne penge? Så læs med herunder!

UngAalborgs administration, Kjellerupsgade 16 st. 9000 Aalborg. Onsdage fra 16.00 til 19.00, og en enkelt lørdag med førstehjælp fra 10.00 til 18.30.

Opstart i uge 38. Tilmeldingen starter mandag d. 9. september kl. 15.
Fra 12 år og 6 måneder til 19 år.
Det koster ingenting at være med - man skal blot tilmelde sig.
Holdet er fyldt.

Ledige pladser på venteliste

Introduktion

Dette hold er for dig der gerne vil have et job eller måske allerede har et job som børnepasser. Det kan være et job efter skole hvor du måske skal hente et barn i fx børnehave og bruge nogle timer sammen med barnet efter børnehave/vuggestue/dus eller passe barnet nogle timer i weekenden.
Holdet kan også være for dig der gerne vil undersøge om arbejdet med børn senere kunne være en uddannelsesmulighed. På holdet kommer vi ind på emner der har med børn og børns udvikling at gøre - blandt andet: Psykologi, hygiejne, mad legeformer mm.

Når man har deltaget og gennemført hele kurset får man et kursusbevis, som man kan bruge i sin jobsøgning til et fritidsjob.

Undervisningsoversigt:

1. Introduktion til indholdet på børnepasser-holdet. Her vil vi gennemgå de kommende onsdage
og hvad indholdet bliver. Derudover drøftes mulighed for praktikbesøg i et dagtilbud, og det er frivilligt om man vil benytte dette lokalt.
(Vuggestue, børnehave eller dus.) Der vil også være mulighed for at komme med ideer eller ønsker til forløbet som vi vil forsøge at tilgodese.

2. På denne undervisningsgang vil der komme en sundhedsplejerske. Dette gælder også for dem der skal undervise omkring både børnehave samt dus alder. Derudover laver vi en status på praktik og om alle der ønsker det har et sted eller skal have
hjælp hertil.

3. Børn frem til 3 år. På denne undervisningsgang vil fokus være børn op til 3 år. Hvad
kendetegner denne alder. Du lærer om mad, bleskift og hvilke aktiviteter og lege som er
relevante. Du vil lære at igangsætte en leg med fokus på hvad denne alder har brug for. Du vil
også få redskaber til hvordan du kommunikerer på en hensigtsmæssig måde fx vil vi tale om
hvordan man kan sige nej til børn på en god made. Du vil på denne gang lære lidt om psykologi.
Om barnets udvikling samt få et kort indblik i hjernens opbygning. Derudover laver vi en status
på praktik og om alle der ønsker det har et sted.

4. Børnehavealder 3-6 år. Her vil en pædagog fra en børnehave komme og undervise. Denne gang vil vi også forberede os på de kommende praktikbesøg.

5. Dus alder 6-9 år. Her vil en pædagog fra en dus ordning undervise.

6. Førstehjælp. Bemærk dette er en lørdag. Dato og tidspunkt: Lørdag d. 26.10 kl. 8 - 18.30.

7. Opsamling på praktik og afslutning med en omgang kahoot. Vi taler om jeres oplevelser med praktikken. På denne gang vil du få et indblik i hvilke arbejdsområder der er hvis man senere ønsker at tage en uddannelsesvej der omhandler børn.

Ugerne omkring gang 5 og 6 vil være ”praktikuger”. Så kan vi nemlig forberede os sammen og lave opfølgning lige efter de har været afsted. Jeg hjælper selvfølgelig hvis nogle har brug for det i forhold til at finde et sted.

Underviser: Sanne Christensen, 31993104 og mail: sanc-fb@aalborg.dk.
Alternativt kan teamleder Martin Løbner Kappel kontaktes omkring holdet, tilmeldinger mv. på: 93520911/martin@ungaalborg.dk

Lektioner

Dato Tid Sted